Zo zetten wij ICT beter in!
ICT Eindterm 1
'De leerlingen hebben een positieve houding tegenover ict en zijn bereid ict te gebruiken om hen te ondersteunen bij het leren.'
Activiteit (muziek): Verwerking van een lied door de app 'Garageband'. Je hebt een lied naar keuze aangeleerd aan de leerling en gaat spelen met het lied. Als onderdeel van 'spelen met een lied' kun je instrumenten de zang laten ondersteunen door geluiden op bepaalde momenten te laten afspelen. Je verspreidt vijf Ipads (ideaal: iedere leerling een Ipad en sommige hetzelfde instrument laten openen) in de klas. Je laat de leerlingen regelmatig afwisselen. Voorbeeld: elke keer als we het woord carnaval hebben gezongen, slaat iemand op de triangel. Elke leerling kan een ander instrument openen en zo kan je met geluiden gaan spelen.
Motivering: Ik koos voor spelen met een lied omdat liederen aanleren in elk leerjaar gebeurt. Hoe leren kinderen een lied? Door het te blijven zingen maar als je dit zonder motivatie doet zal het hen snel vervelen. Aan de hand van deze ICT-ondersteuning blijft het interessant voor de leerlingen. Ze zullen zien dat werken met ICT heel leuk kan zijn wat hen er een positieve houding tegenover geeft. In mijn eigen klaspraktijk zou ik streven naar het idee om alle leerlingen een Ipad te kunnen bieden om zo iedereen gemotiveerd te houden bij de verwerking van het lied.
Materiaal:
Ipads