ICT Eindterm 5

'De leerlingen kunnen ict gebruiken om eigen ideeën creatief vorm te geven.'
 
Activiteit (muziek): De leerlingen krijgen de opdracht om eigen muziekje te creëeren aan de hand van allerdaagse geluiden: keukengeluiden, treinspooralarm, autoverkeer,... Je deelt ze op in groepen van drie leerlingen en maakt een wandeling met hen door de gemeente (+- 15 minuten). Elk groepje krijgt aparatuur om geluiden op de nemen (bv: dictafoon). Daarna krijgen ze de opdracht om de geluiden te mixen tot hun eigen muziekje. Hiervoor gebruiken ze het programma Audacity. 
 
Motivering: Ik koos voor deze activiteit omdat ze op een simpele wijze een klank- of muziekstuk ontwerpen, een doel dat bereikt moet worden in de tweede graad. Audacity is eenvoudig in de omgang en ze kunnen experimenteren met verschillende mogelijkheden. Ze kunnen creatief zijn qua geluiden en verwerkingen. In mijn eigen klaspraktijk zou ik hen ook de kans geven om thuis hedendaagse geluiden op te nemen en deze mee te nemen. Zo hebben ze een bredere keuze uit geluiden om te verwerken in hun stuk.
 
Materiaal:
Dictafoon of andere opnameapperatuur