Zo zetten wij ICT beter in!
ICT Eindterm 7
'De leerlingen kunnen ict gebruiken bij het voorstellen van informatie aan anderen.'
Activiteit: De leerkracht verdeelt de klas in groepen van drie leerlingen. Elk groepje krijgt een vraagstuk. Ze moeten hier enkele dingen mee doen: ze moeten het vraagstuk zelf oplossen en ze moeten een presentatie maken op prezi.com waarin ze uitleggen aan de klas hoe je dit vraagstuk oplost. Op deze manier moeten de kinderen gericht nadenken over de stappen die ze zetten in het oplossen van een vraagstuk. De leerlingen worden gemotiveerd omdat ze even zelf juf/meester mogen zijn.
Ik koos voor prezi.com omdat het een andere manier van presenteren is dan de gebruikelijke 'powerpointpresentaties'.
Motivering: De leerlingen lossen vraagstukken op met natuurlijke getallen wat volgens het leerplan bij dit leerjaar hoort. Aan de hand van de presentatie die ze voorbereiden worden ze verplicht om na te denken over de stappen die ze mentaal maken wanneer ze een vraagstuk willen oplossen. Dit is al een goede voorbereiding op moeilijkheden die erbij zullen komen in volgende jaren.
Op vlak van de eindtermen is deze activiteit perfect omdat ze een digitaal programma gebruiken om informatie over te brengen, wat het eigenlijke doel is van deze doelstelling. Door de manier van werken zal er kwaliteitvoller omgegaan worden met vraagstukken aangezien ze verplicht worden na te denken over het proces dat ze doorlopen om het product te bekomen. Er zijn zes computers in de klas dus deze opdracht is ideaal: elk groepje kan beschikken over een computer.
Materiaal: